کمپین جهانی‌ برای نجات دریاچه ارومیه

وضعیت دریاچه ارومیه بحرانی است. شصت درصد این سرمایه طبیعی خدادادی و منحصر به فرد تا به حال خشک شده است. کارشناسان با بحرانی توصیف کردن وضعیت این دریاچه احتمال آغاز طوفان نمک که می تواند منجر به نابودی بخش عظیمی از منابع طبیعی آذربایجان شود را دور از ذهن نمی دانند. در این میان مجلس به جای رسیدگی به این وضعیت دو فوریت بررسی طرح نجات دریاچه ارومیه را از دستور کار خود خارج ساخت تا بیش از پیش به بی توجهی خود مهر تایید بزند.
پس از اینکه مجلس شورای اسلامی با بی توجهی به مسئله دریاچه ارومیه نگاه کرد، فعالین محیط زیست و مردم تبریز خود دست به کار شدند و اعتراض خود را با برگزاری تظاهراتی که متاسفانه با خشونت نیروهای امنیتی و مصدومیت تعدادی از مردم ارومیه نیزهمراه شد،ابراز نمودند.
اما این پایان کار نبود چرا که برای نجات این دریاچه نیاز به جلب توجه دوستداران محیط زیست در جهان نیز بود . به همین منظور ، کمپینی با شعار «نجات درياچهٔ اورمو (اروميه)، نجات سرمايهٔ طبيعت در سيارهٔ واحد است که ميراث واحد انسانهاست» آغاز به کار کرده است و برای يک نامه اينترنتی و هشدار جمعی، اقدام به جمع آوری امضا می کند.
در اين نامه که به چند زبان از جمله انگليسی، ترکی، آذری و فارسی تهيه شده، آمده است: هنوز زمين بحران خشک شدن درياچهٔ ارال را از سر می‌گذراند که دستکاری انسان در طبيعت شمارش معکوس خشکی کامل ميراث طبيعی جهانی ديگری را رقم زد. درياچهٔ اروميه، بيستمين درياچهٔ بزرگ جهان، بزرگترين درياچهٔ داخلی ايران و دومين درياچهٔ بزرگ شور جهان يکی از ذخيره گاه های طبيعی زيست کره اعلام شده از طرف MAB حوضهٔ آبريز درياچه اروميه، پنجاه و يک هزار و ۸۷۶ کيلومتر مربع است که در حدود سه درصد مساحت کل کشور ايران را دربر می‌گيرد.
در اين نامه به مواردی چون عدم مديريت صحيح منابع آب، ساخت سدهای متعدد بر روی رودخانه های تغذيه کنندهٔ درياچه، حفر بدون کنترل قناتها و تخليهٔ منابع آب زير زمينی‌، ساخت اتوبان شهيد کلانتری بدون مطالعات لازم و «خشکساليهای پی در پی‌ و عدم وجود هيچ گونه تدبير به عنوان علل خشک شدن درياچه اروميه ذکر شده است.
اين نامه می افزايد: دستکاری و بيمسئوليتی انسان در طبيعت امروز کرهٔ زمين را با بحران خشک شدن درياچه ای روبرو کرده است که حيات اقتصادی اجتماعی و بهداشت و سلامت جسمی‌ و روانی ميليونها انسان را تهديد می‌کند. آثار اين فاجعه زندگی‌ مردم اطراف اين مناطق و در بعد وسيعتر اکوسيستم کشورهای همسايه را نيز با بحرانهای خشکسالی الودگی هوا و از بين رفتن زمينهای کشاورزی روبرو کرده است.
در اين نامه همچنين آمده است: با وجود سرعت رو به رشد خشک شدن درياچه هيچ اقدام عملی جدی در راستای‌ نجات آن صورت نگرفته است. ما امضا کنندگان اين نامه وجدان‌ها ی مسئول در برابر سرمايه جهانی‌ طبيعی‌ را به همصدايی با مردم ساکن اين منطقه که حيات طبيعی‌ و انسانيشان با تهديد جدی مواجه است فرا ميخوانيم. از سازمان يونسکو و UNEP (برنامه محيط زيست ملل متحد) و تمامی‌ سازمانهای جهانی محافظ محيط زيست خواستار ادای مسئوليت اجتماعی انسانی و جهانی خويش در قبال اين پديدهٔ شوم هستيم.
 تهيه کنندگان اين کمپين از تمامی علاقه مندان دعوت کرده اند تا برای هشدار نسبت به وضعيت درياچه اروميه به نشانی زير مراجعه کنند(خبرنگاران سبز).

No comments:

Post a Comment